Ce trebuie să știi despre fracturi și tratarea acestora
October 12, 2017

De ce am dureri lombare

Durerea lombară reprezintă  una din  cele mai des întâlnite afecțiuni cu care se confruntă  o bună  parte a populației  din mediul urban și poate afecta sever capacitatea de muncă, precum și starea psihică a fiecăruia dintre noi

Cum se manifestă?

Durerea lombară, prin faptul că poate avea cauze variate, se va manifesta în  moduri diferite, în funcție de factorul  determinant al durerii. Astfel, putem identifica 3 scenarii:

  1. Durerea localizată.

Acest simptom este cel mai adesea efectul unei contracturi musculare, ce apare în  situația  în  care musculatura coloanei vertebrale este depășită fie de dificultatea unei sarcini efectuate, precum  ridicarea unui obiect greu, fie de durata timpului de contracție, fapt întâlnit  în cazul activităților  statice prelungite.

Deși aceste tipuri de activități nu pot fi excluse din viața noastră, putem reduce riscul de apariție  al durerilor prin programe de profilaxie a coloanei vertebrale.

În cazul durerii localizate de cauză  musculară  putem identifica o serie de factori favorizanți pentru apariția  contracturii musculare, precum expunerea zonei lombare la frig, odihnă  insuficientă  sau excesul  ponderal.

  1. Durerea radiantă la nivel lombar

Dacă atunci când vremea ia o turnură începi să simți dureri la nivelul coloanei vertebrale, există mari șanse ca acest tip de durere să îți fie cunoscut.

Durerea radiantă nu are un focar exact, așa cum se întâmplă în cazul durerii de natură musculară, fapt ce îngreunează procesul de identificare a cauzelor acesteia. Cel mai frecvent scenariu este acela al apariției unor precese degenerative( uzură) la nivelul spatelui tău, care încep să afecteze funcționarea normală a coloanei tale.

Cel mai frecvent factor cauzator de durere radiantă la nivel lombar este reprezentat de degenerarea discală. Prin aceasta, discurile intervertebrale au suferit modificări structurale, în sensul în care și-au pierdut din elasticitate sau și-au redus dimensiunile, fapt ce apropie vertebrele una de cealaltă. Desigur, există și scenariul în care discul a suferit o serie de protuzii în urma uzurii, iar tu resimți efectele acestora.

 

  1. Durerea radiantă pe membrul inferior

 

Atunci când  durerea lombară  se continuă  cu iradiere pe membrele inferioare, vorbim despre o afecțiune de tip nervos a coloanei vertebrale. Cazul cel mai frecvent  este reprezentat de durerea sciatică, cauzată de sugrumarea nervului sciatic la nivel lombar.

Acest tip de durere poate acompania o contractură musculară puternică  sau poate reprezenta efectul unei hernii de disc, fapt ce reclamă apelarea la un specialist în vederea stabilirii unui diagnostic concret, urmat apoi de tratament.

Este nevoie de operație?

Cel mai adesea, nu. Cea mai mare parte a durerilor de spate pot fi reduse substanțial prin kinetoterapie și prin exerciții fizice atent folosite pentru a îmbunătăți calitatea elementelor anatomice de la nivelul coloanei vertebrale.

De ce ajung să am astfel de dureri?

Să zicem că ai avut grijă de tine în majoritatea timpului, însă mai jos vreau să-ți prezint factorii care îți pot declanșa problemele de coloană.

Cauzele apariției  durerilor lombare pot fi multipli. În  continuare vom vorbi despre  cauzele cele mai comune

  1. Deficitul muscular

Atunci când musculatura este deficitară, păstrarea aliniamentului corporal normal devine o provocare în sine(cauza cea mai frecventă a contracturilor musculare)

  1. Statul pe scaun

Da, statul pe scaun reprezintă  una dintre cele mai nocive activități  pentru coloana vertebrală. Poziția specifică, mai ales cand este menținută  un timp prelungit, produce deshidratarea diacurilor intervertebrale din zona lombară, prin faptul  că  asupra acestora se aplică  o presiune constantă, iar construcția  acestora a fost realizată  de natură  pentru a fi adaptate mișcării.

Prin mișcare,acestea se pot hidrata și își  pot menține  funcționalitatea normală, prin urmare îți recomand pauze cât mai dese de la statul pe scaun în care, pur și simplu să te plimbi 1 minut.

  1. Excesul ponderal

Cu cât mai greu, cu atât mai rău. Asta cred că ar spune coloana vertebrală dacă ar putea vorbi.

Excesul ponderal pune presiune în mod direct în special asupra discurilor intervertebrale, grăbindu-le uzura. Astfel se creează un scenariu favorabil apariției problemelor de coloană vertebrală.

De obicei durează 10, 15, poate chiar 20 de ani până aceste dureri încep să apară, însă după ce ele apar este relativ târziu să mai speri la obținerea unei stări de sănătate foarte bune, iar prima recomandare a oricărui medic va fi reprezentată de pierderea în greutate.

  1. Postura deficitară( în timpul mișcărilor)

Chiar dacă foarte multe persoane din domeniul sănătății leagă postura de toate problemele tale de sănătate, acest lucru nu este tocmai justificat, deși din punct de vedere estetic postura corectă te va face să arăți mult mai bine și mai încrezător.

Câte persoane cu o postură mai proastă ca a ta ai văzut și erau perfect sănătoase și fericite?

Totuși, atunci când ești pus în fața unor sarcini prelungite, sau ai de mutat ceva obiecte grele, o postură deficitară va însemna că vei consuma mult mai multă energie față de o persoană cu o postură armonioasă.  Acest lucru te va face să obosești mai repede, moment în care riscul ca ceva să cedeze va crește considerabil. Da, momentul apariției acelui junghi.

Ce poți  face?

Din punctul meu de vedere ai la dispoziție câteva variante care te vor asigura că mergi pe drumul cel bun.

  1. O vizită la un kinetoterapeut( atâta timp cât este unul bun), te va feri de foarte multe neplăceri. Vei primi indicații asupra stării tale funcționale, unde ești deficitar din punct de vedere fizic și cum poți corecta problemele tale.
  2. Mișcare. Chiar dacă pare contraindicat atunci când de confrunți cu probleme de spate, mișcarea va ajuta la reducerea durerii într-un mod mult mai eficient decât statul, prin faptul că zona afectată va beneficia de un flux suplimentar de sânge ce spori troficitatea în zonă.
  3. Slăbește! Această indicație chiar dă cele mai bune rezultate. Indiferent de vârstă sau gen, regula pentru sănătatea coloanei vertebrale lombare este cu cât mai puține kilograme, cu atât mai bine. Imaginează-ți ce înseamnă 10 kg care apasă pe coloana ta la fiecare pas.

Apoi gândește-te că faci 5000 de pași pe zi. 5000 x10kg=… Înțelegi ideea.

  1. Evită sedentarismul. Nu mă refer aici să faci tone de sport etc. ci pur și simplu să eviți petrecerea a mai mult de 60 de minute legate pe scaun. Trebuie doar să-ți amintești ca la maxim 60 de minute să te miști puțin. Poate fi stretching, câțiva pași după un pahar cu apă.

Orice te va ridica puțin din scaun va fi o binecuvântare pentru coloana ta.

Cum intervine kinetoterapia?

Acum dacă ești curios cum intervine kinetoterapia în tratamentul durerilor lombare, am să-ți prezint cum procedez pentru a le trata.

În  cazul durerilor lombare, kinetoterapia este un tratament eficient pe termen lung,prin faptul că  vizează  tratarea cauzelor determinante.

Noi intervenim pentru a trata durerile lombare astfel:

  1. Efectuăm o anamneză amplă  asupra stilului de viață  al pacientului  pentru  a determina solicitările cele mai frecvente asupra coloanei vertebrale,deoarece din această discuție și evaluare vom înțelege care sunt factorii care au favorizat apariția durerii.
  2. Evaluarea funcțională. Presupune să vedem nivelul de forță al musculaturii, precum și mobilitatea articulară de la nivel lombar și al șoldurilor.
  3. Îmbunătățirea mobilității coloanei vertebrale lombare. Foarte des statul prelungit la birou, combinat cu lipsa activității fizice determină  scăderea  mobilității zonei lombare. In acest  mod îmbunătățim  biomecanica articulară și usurăm procesul de corectare a posturii. Pentru a atinge acest obiectiv, recomandăm  o serie de exerciții de stretching adaptate particularităților individuale.
  4. Tonifierea musculaturii paravertebrale. Avand în vedere faptul că principala cauză a durerilor lombare în cazul persoanelor  sedentare este contractura musculară, tonifierea musculară va aduce  cele mai mari îmbunătățiri asupra stării de sănătate  a coloanei vertebrale. În  vederea atingerii acestui obiectiv recomandăm o serie de exerciții izotonice și  izometrice, care vor determina îmbunătățirea  forței  si rezistenței  musculare.
  5. Echilibrul postural. Reprezintă un factor de influență  asupra problemelor ce apar la nivelul coloanei vertebrale  lombare, prin faptul că  o postură corectă  va reduce  solicitarea  coloanei vertebrale pentru toate sarcinile  zilnice.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Evaluare Gratuită