LIA

În acest articol îți voi prezenta totul despre recuperarea medicală în urma operației de ruptură de ligament încrucișat anterior sau LIA. Vom vorbi despre ce presupune recuperarea medicală, ce proceduri de fizioterapie îți sunt utile, ce presupun ședințele de kinetoterapie, cât durează recuperarea, ce ai și ce nu ai voie să faci pe perioada recuperării și cum poți accelera procesul de recuperare.

Cât durează recuperarea LIA ( ligament încrucișat anterior)

Recuperarea medicală în urma ligamentoplastiei va dura între 5 și 9 luni de zile. Durata exactă a recuperării depinde foarte mult de nivelul de pregătire fizică al pacientului, vârsta acestuia și, probabil cel mai important aspect, de nivelul de implicare al acestuia în cadrul ședințelor de kinetoterapie. Pe scurt, durata de recuperare se poate scurta semnificativ dacă iei acest proces în serios și te implici 100%.

Care sunt etapele recuperării ligamentului încrucișat anterior

Faza I : 0-2 săptămâni

Faza 1 a recuperării în urma operației de ligamentoplastie va debuta imediat după finalizarea operației și durează, de regulă 8-14 zile, în funcție de caz.

Primele 2 săptămâni sunt adesea cele mai grele, deoarece te vei confrunta cu durerea de la nivelul genunchiului, precum și inflamația acestuia. De asemenea, reprezintă un moment în care, cel mai probabil, ești speriat de ceea ce ți s-a întâmplat ( operația). Poți ezita să folosești genunchiul la care ai suferit intervenția chirurgicală, însă acest mod de a acționa nu este în avantajul tău.

Regula simplă în recuperare spune că cel mai rău lucru pe care îl poți face este să nu faci nimic. Astfel produci instant antrofie musculară și limitare de mobilitate la nivelul genunchiului, mobilitate pe care ulterior ne vom chinui foarte tare să o recâștigăm.

Obiective 

Reducerea inflamației de la nivelul genunchiului

Asigurarea mobilității rotulei 

Prevenția formării de aderențe la nivelul punctelor de incizie realizate de către medic/

Dobândirea extensiei complete a genunchiului

Dobândirea a 70-80 de grade de flexie a genunchiului

Menține organismul activ

Reducerea inflamației de la nivelul genunchiului o vom realiza prin folosirea principiului RICE ( Rest, Ice, Compression, Elevation). Acest principiu presupune să menții membrul inferior cu genunchiul operat în repaus, să aplici comprese cu gheață și menții membrul deasupra nivelului trunchiului. De asemenea, în această etapă ajută și medicamentele cu efect antialgic și antiinflamator.

Rest- Repaus- Presupune limitarea la maxim a activităților ce solicită articulația genunchiului.Repausul se va efectua cu genunchiul plasat în poziție de extensie.Mai trebuie precizat și faptul că nu ai voie să plasezi o pernă direct în spatele genunchiului, deoarece aceasta poate reduce circulația arterială și venoasă către gambă.

Ice- Plasarea unei comprese cu gheață la nivelul genunchiului. Aceasta se va plasa pe partea anterioară și laterală a genunchiului. Se va evita contactul cu zona posterioară. Durata unei aplicții cu gheață va fi între 15-20 minute și se poate repeta de 3-4 ori pe zi.

Compression– Plasarea unei feși elastice în jurul genunchiului. Aceasta se poate plasa în același timp cu aplicația cu gheață sau după aplicarea acesteia. Durata de compresie va fi de 15-20 minute maxim.

Elevation – Pacientul va plasa genunchiul deasupra nivelului toracelui. Acest lucru va favoriza circulația venoasă, aspect care va atrage după sine accelerarea drenajului din zona umflată.

Asigurarea mobilității rotulei 

Rotula reprezintă o componentă mobilă a articulației genunchiului și dorim să o menținem astfel. Repausul total și prelungit de la nivelul genunchiului va determina blocarea rotulei într-o anumită poziție, fapt ce va adăuga un obiectiv suplimentar pe lista de recuperare. Nu ne dorim acest lucru, deoarece țintim să atingem cel mai scurt timp de recuperare posibil.

Pentru a menține mobilitatea normală la nivelul rotulei, vom efectua o serie de exerciții foarte ușoare:

  • Mobilizări pasive ale rotulei. Blând, vom mișca rotula către stânga și către dreapta, ascendent și descendent. Acest exercițiu nu trebuie să producă durere. 
  • Contracții ușoare ale mușchiului cvadriceps. Acestea vor atrage după sine mobilizarea rotulei.
  • Flexie și extensie a genunchiului.

Prevenția formării de aderențe la nivelul punctelor de incizie realizate de către medic

În urma unei leziuni, organismul va forma un petic de țesut fibros prin care va încerca să acopere și ulterior să repare zona la care s-a produs leziunea. Însă, dacă acest lucru se produce în interiorul articulației genunchiului tău, formațiunile de țesut fibros pot determina limitarea de mobilitate. Pierderea de mobilitate de la nivelul genunchiului va însemna o prelungire a perioadei de recuperare. Pentru a preveni acest efect, este necesar să menținem articulația mobilizată pe tot parcursul celor 2 săptămâni. Chiar dacă îți este frică.

Exercițiile sunt aceleași ca cele menționate în cazul mobilizării rotulei.

Dobândirea extensiei complete a genunchiului

Pentru ca mersul să fie posibil, avem nevoie de amplitudinea normală de extensie de la nivelul genunchiului, respectiv genunchiul să fie drept. Reperul este să ai un unghi de 180 de grade între coapsă și gambă. Altfel, mersul tău va fi șchiopătat.

Pentru a obține maximum de extensie la nivelul genunchiului, ne va interesa plasarea acestuia în perioadele de repaus în poziția maxim extinsă.

Dobândirea a 70-80 de grade de flexie a genunchiului

Da, acesta este cazul ideal în primele 2 săptămâni. Dacă reușim ca după prima fază post operație să avem 80 de grade de flexie la nivelul genunchiului, recuperarea genunchiului se îndreaptă rapid către zona lui 4-5 luni de zile.

Pentru a îmbunătăți mobilitatea de la nivelul genunchiului, vom folosi exerciții de kinetoterapie pasivă și activă.

  • Mobilizări pasive ale genunchiului operat- se poate folosi kinetec-ul sau se pot efectua asistate de către un kinetoterapeut.
  • Mobilizări active ale genunchiului- mișcări lente de flexie și extensie până la limita mobilității articulare. Acestea nu ar trebui să producă durere.

Menține organismul activ

Din punctul meu de vedere, această indicație reprezintă punctul cel mai important din această listă. Pe scurt, după operația de ligamentoplastie, rămâi cu un genunchi, temporar, nefuncțional. Restul corpului este în continuare ok pentru a putea desfășura activitate fizică.

Pentru a menține organismul activ în perioada de recuperare a genunchiului, va fi nevoie să adaptăm exercițiile în așa fel încât să nu folosim membrul inferior la nivelul căruia ai suferit intervenția chirurgicală. Prin urmare, ne vom concetra pe exerciții predominant analitice ce vor viza membrul inferior sănătos, trunchiul și membrele superioare. Sunt suficiente zone sănătoase de care ne putem folosi pentru a ne menține tonusul muscular și condiția fizică.

Ne interesează foarte tare să rămâi activ fizic în această perioadă, deoarece cu cât ești mai bine pregătit fizic, cu atât va decurge mai ușor și mai rapid întreg procesul de recuperare medicală.

Iată câteva exerciții deosebit de utile pentru a te menține activ.

Pentru trenul superior

  1. Flotări
  2. Tracțiuni
  3. Exerciții pentru umeri 
  4. Exerciții pentru flexorii și extensorii antebrațului pe braț( biceps și triceps)

Observații

Pentru a efectua exercițiile de mai sus ne va interesa să găsim poziții de descărcare și de confort pentru genunchiul operat. Recomandarea este să apelăm la exerciții efectuate din așezat, la helcometru.

Exerciții pentru trunchi

  1. Extensii de trunchi
  2. Flexii de trunchi

Observații

Putem efectua exerciții pentru menținerea tonicității trunchiului folosind o gamă foarte variată de exerciții. Tot secretul constă în (ne)folosirea genunchiului operat.

Exerciții pentru membrul inferior sănătos

  1. Flexii și extensii ale gambei pe coapsă.
  2. Flexii și extensii ale coapsei pe trunchi.
  3. Flexii și extensii ale piciorului pe gambă.
  4. Exercițiu izometric

Observații

Putem folosi o gamp largă de variante ale mișcărilor de bază, în funcție de nivelul de pregătire fizică individuală, precum și preferințe.

Așadar, la finalul primei faze, scenariul optim este să ai corpul activ, genunchiul cu operația de ligament încrucișat bine mobilizat și cu valori bune ale mobilității articulare. Mai adăugăm și faptul că deții controlul asupra activității musculare de la nivelul cvadricepsului și ischiogambierilor.

Repere de progres în recuperarea post ruptură de ligament încrucișat anterior la finalul fazei I

  • Deplasare independentă cu ajutorul cârjelor, pe teren plat și la urcatul/coborâtul scărilor.
  • Dobândirea abilității de contracție izometrică la nivelul musculaturii coapselor și gambelor.
  • Extensie completă a genunchiului.

Faza II : 2-4 săptămâni

În faza a doua kinetoterapia pentru recuperarea post operatorie a ligamentului încrucișat anterior va permite efecutarea de exerciții suplimentare. 

În primele 4 săptămâni ar trebui să fii în concediu medical și să îți dedici tot timpul posibil procesului de recuperare.

Obiective

  • Controlul edemului/ umflăturii
  • Menținerea extensiei complete a genunchiului
  • Îmbunătățirea flexiei geunchiului- ideal să ajungă la 90 de grade
  • Tonifierea progresivă a musculaturii coapsei 
  • Încărcări progresive ale genunchiului

Controlul edemului se va realiza în continuare prin tehnica RICE, iar pentru a ajuta acest efect la maxim, vom limita durata perioadelor de folosire a genunchiului. De asemenea, vom putea efectua masaj blând la nivelul genunchiului, cu scopul de a facilita drenajul din zonele lezate de artroscopie.

Menținerea extensiei complete a genunchiului se va realiza la fel ca în faza I a recuperării.

Îmbunătățirea flexiei genunchiului. La acest aspect vom lucra în cadrul ședințelor de kinetoterapie. În acest sens vom folosii exerciții precum:

  • întindere a musculaturii anterioare a coapsei din decubit ventral.
  • Întindere a musculaturii anterioare a coapsei din așezat-
  • Mobilizări pasive ale genunchiului, realizate de către kinetoterapeut.
  • Mobilizări pasivo-active ale genunchiului.
  • Stretching progesiv.
  • Efectuarea flexiei și extensiei genunchiului în amplitudine maximă, cel puțin o dată pe oră.

Tonifierea progresivă a musculaturii coapsei reprezintă un obiectiv esențial pentru a ne recăpăta funcția locomotorie. În cea de a doua fază a recuperării post ruptură de ligament încrucișat anterior ( LIA), vom putea folosi exerciții precum:

  • Mersul pe bicicletă ergonomică.
  • Exerciții de tonifiere a musculaturii adductorilor și abductorilor.
  • Exerciții efectuate în lanț kinetic închis, în funcție de amploarea durerii și a procesului inflamator încă prezent.
  • Presă pentru picioare( fără a efectua extensia completă a genunchiului)
  • Exerciții izometrice pentru musculatura cvadricepsului și cea a ischiogambierilor din poziții variate.
  • Exerciții izotonice.

Încărcări progresive ale genunchiului. În acest sens, probabil cel mai util exercițiu îl reprezintă mersul. Ne va interesa să aplicăm un tipar de progresie de la mersul 100% în cârje și membrul inferior sănătos, la mersul cu încărcarea membrului inferior operat. Acest proces depinde foarte mult de nivelul de durere perceput de pacient și de amploarea procesului inflamator încă prezent.

Către finalul fazei II, mersul fără cârje ar trebui să fie posibil +/- corectitudinea acestuia. De asemenea, încărcarea totală a genunchiului cu ligamentul încrucișat anterior operat ar trebuie să fie posibilă, pentru o durată de 5-10 secunde.

Acestea sunt reperele ideale. Dacă nu se aplică în cazul tău, nu te speria. Trebuie doar să perseverezi zi de zi.

Faza III : 4-6 săptămâni

În faza III a recuperării post operație de ruptură de ligament încrucișat anterior ( LIA), lucrurile încep să se întoarcă la normal. În cazul în care ai respectat cu strictețe primele 4 săptămâni de kinetoterapie, ar trebui să poți conduce din nou autoturismul și să îți desfășori majoritatea activităților obișnuite cu brio. Totuși, suntem departe de recuperarea completă a LIA.

Obiective

  • Limitarea edemului.
  • Menținerea extensiei genunchiului
  • Ameliorarea flexiei genunchiului
  • Dezvoltarea stabilității articulare

Pentru primele 3 obiective enumerate în această fază, se vor respecta principiile și exercițiile menționate în fazele I și II.

Dezvoltarea stabilității articulare este noul obiectiv pe care vom pune cel mai mult accentul în această fază. Pentru a îți dezvolta stabilitatea articulară, vom putea folosi exerciții precum:

  • Variante de mers.
  • Exerciții de echilibru bilateral.
  • Exerciții de echilibru unilateral.
  • Genuflexiuni progresive.
  • Mers fandat- progresie.

În cazul ideal, la finalul acestei etape a recuperării medicale, ar trebui să te poți deplasa fără șchiopătat. Flexia genunchiului ar trebui să fie de minim 90 de grade, ceea ce va permite urcatul și coborâtul scărilor.

Faza IV : 6-10 săptămâni

În faza a IV-a, grefa de țesut de va consolida la nivelul genunchiului. Din acest moment, putem vorbi de reintegrarea progresivă în activități fizice de intensitate moderată. Se vor menține pozițiile statice și de încărcare progresivă la nivelul genunchiului lezat.

Obiective

  • Menținerea extensiei genunchiului
  • Îmbunătățirea flexiei genunchiului
  • Tonifierea musculară
  • Dezvoltarea încrederii în sine și in membrul inferior operat
  • Efectuarea de antrenamente regulat- minim 3x săptămână
  • Dezvoltarea propriocepției și coordonării

Cel mai important obiectiv al acestei faze a recuperării îl reprezintă dezvoltarea încrederii pentru folosirea în condiții apropiate de normal a membrului inferior afectate. În acest sens, kinetoterapia va ajuta foarte mult prin exercițiile specifice. Trebuie să treci peste pragul acela în care te-ai considerat accidentat și incapabil să efectuezi activitățile normale.

Drept reper, la finalul celor 10 săptămâni de la operația de ligamentoplastie a ligamentului încrucișat anterior, ar trebui să poți efectua genuflexiuni și fandări cu ușurință, să urci și să cobori treptele fără sprijin și să nu mai ai dureri la nivelul genunchiului.

Faza V : 10-12 săptămâni

În faza a V-a vom începe kinetoterapia pentru a pregăti reluarea exercițiilor de alergare. Reprezintă adesea un prag psihologic foarte dificil pentru pacient, deoarece exercițiile pe care le vom solicita în această etapă sunt foarte diferite de cele efectuate anterior. A nu se înțelege însă că nu le vei mai efectua pe cele care te-au adus până în această fază.

Vom adăuga exerciții precum:

  • Sărituri pe loc cu 2 picioare
  • Transfer rapid al greutății de pe un picior pe celălalt.
  • Genuflexiuni cu săritură.
  • Sărituri înainte- înapoi.
  • Exerciții de echilibru la platforma de echilibru.
  • Mers rapid.
  • Mers cu genunchii sus, cu pendularea gambelor înapoi etc.
  • Alergare ușoară cu joc de glezne.

Faza VI : 3-4 luni 

În faza a VI-ea ne vom lovi adesea de o serie de probleme, predominant de natură psihologică: păstrarea motivației pentru a continua recuperarea până la 100%. În acest moment deja poți să mergi, să alergi, să țopăi. Totuși suntem departe de a fi la 100%. Ideal, flexia genunchiului ar trebui să fie de aproximativ 130 de grade, iar diferențele de forță dintre cele 2 membre inferioare să fie neglijabile.

Obiective

  • Dezvoltarea încrederii în genunchi
  • Menținerea motivației 
  • Alergare
  • Dezvoltarea condiției fizice.

Pentru a dezvolta încrederea în genunchi, vom efectua exerciții din ce în ce mai solicitate, precum:

  • Jocuri de agilitate
  • Exerciții pliometrice
  • Sărituri peste obstacole
  • Alergare peste obstacole

Este faza în care putem adăuga greutate suplimentară în efectuarea exercițiilor pentru trenul inferior, precum genuflexiunile, îndreptările, fandările etc.

Faza VII : 4-9 luni

Tags: No tags

Comments are closed.