Recuperare ligament incrucisat anterior- Partea II

Recuperarea LIA post ligamentoplastie- Partea II

În faza a doua, kinetoterapia pentru recuperarea post operatorie a ligamentului încrucișat anterior va permite efectuarea de exerciții suplimentare. 

În primele 4 săptămâni ar trebui să fii în concediu medical și îți recomand din suflet să îți dedici tot timpul posibil procesului de recuperare. Ulterior vei constata că te vei apuca de cu totul alte activități. În momentul de față, procesul de recuperare ar trebui să primeze, fiind un job full time de 12 ore.

Obiective

  • Controlul edemului/ umflăturii
  • Menținerea extensiei complete a genunchiului
  • Îmbunătățirea flexiei genunchiului- ideal să ajungă la 90 de grade
  • Tonifierea progresivă a musculaturii coapsei
  • Încărcări progresive ale genunchiului

Controlul edemului se va realiza în continuare prin tehnica RICE, iar pentru a ajuta acest efect la maxim, vom limita durata perioadelor de folosire a genunchiului. De asemenea, vom putea efectua masaj blând la nivelul genunchiului, cu scopul de a facilita drenajul din zonele lezate de artroscopie.

Menținerea extensiei complete a genunchiului se va realiza la fel ca în faza I a recuperării.

Îmbunătățirea flexiei genunchiului. La acest aspect vom lucra în cadrul ședințelor de kinetoterapie. În acest sens vom folosii exerciții precum:

  • întindere a musculaturii anterioare a coapsei din decubit ventral.
  • Întindere a musculaturii anterioare a coapsei din așezat-
  • Mobilizări pasive ale genunchiului, realizate de către kinetoterapeut.
  • Mobilizări pasivo-active ale genunchiului.
  • Stretching progresiv.
  • Efectuarea flexiei și extensiei genunchiului în amplitudine maximă, cel puțin o dată pe oră.

Tonifierea progresivă a musculaturii coapsei reprezintă un obiectiv esențial pentru a ne recăpăta funcția locomotorie. În cea de a doua fază a recuperării post ruptură de ligament încrucișat anterior (LIA), vom putea folosi exerciții precum:

  • Mersul pe bicicletă ergonomică.
  • Exerciții de tonifiere a musculaturii adductorilor și abductorilor.
  • Exerciții efectuate în lanț kinetic închis, în funcție de amploarea durerii și a procesului inflamator încă prezent.
  • Presă pentru picioare( fără a efectua extensia completă a genunchiului).
  • Exerciții izometrice pentru musculatura cvadricepsului și cea a ischiogambierilor din poziții variate.
  • Exerciții izotonice.

Încărcări progresive ale genunchiului. În acest sens, probabil cel mai util exercițiu îl reprezintă mersul. Ne va interesa să aplicăm un tipar de progresie de la mersul 100% în cârje și membrul inferior sănătos, la mersul cu încărcarea membrului inferior operat. Acest proces depinde foarte mult de nivelul de durere perceput de pacient și de amploarea procesului inflamator încă prezent.

Către finalul fazei II, mersul fără cârje ar trebui să fie posibil +/- corectitudinea acestuia. De asemenea, încărcarea totală a genunchiului cu ligamentul încrucișat anterior operat ar trebuie să fie posibilă, pentru o durată de 5-10 secunde.

Acestea sunt reperele ideale. Dacă nu se aplică în cazul tău, nu te speria. Trebuie doar să perseverezi zi de zi.

Faza III : 4-6 săptămâni

În faza III a recuperării post operație de ruptură de ligament încrucișat anterior ( LIA), lucrurile încep să se întoarcă la normal. În cazul în care ai respectat cu strictețe primele 4 săptămâni de kinetoterapie, ar trebui să poți conduce din nou autoturismul și să îți desfășori majoritatea activităților obișnuite cu brio. Totuși, suntem departe de recuperarea completă a LIA.

Obiective

  • Limitarea edemului.
  • Menținerea extensiei genunchiului
  • Ameliorarea flexiei genunchiului
  • Dezvoltarea stabilității articulare

Pentru primele 3 obiective enumerate în această fază, se vor respecta principiile și exercițiile menționate în fazele I și II.

Dezvoltarea stabilității articulare este noul obiectiv pe care vom pune cel mai mult accentul în această fază. Pentru a îți dezvolta stabilitatea articulară, vom putea folosi exerciții precum:

  • Variante de mers.
  • Exerciții de echilibru bilateral.
  • Exerciții de echilibru unilateral.
  • Genuflexiuni progresive.
  • Mers fandat- progresie.

În cazul ideal, la finalul acestei etape a recuperării medicale, ar trebui să te poți deplasa fără șchiopătat. Flexia genunchiului ar trebui să fie de minim 90 de grade, ceea ce va permite urcatul și coborâtul scărilor.

Tags: No tags

Comments are closed.