Recuperarea LIA - Partea III

Recuperarea LIA post ligamentoplastie- Partea III

Faza IV : 6-10 săptămâni

În faza a IV-a, grefa de țesut de va consolida la nivelul genunchiului. Din acest moment, putem vorbi de reintegrarea progresivă în activități fizice de intensitate moderată. Se vor menține pozițiile statice și de încărcare progresivă la nivelul genunchiului lezat.

Obiective

  • Menținerea extensiei genunchiului
  • Îmbunătățirea flexiei genunchiului
  • Tonifierea musculară
  • Dezvoltarea încrederii în sine și in membrul inferior operat
  • Efectuarea de antrenamente regulat- minim 3x săptămână
  • Dezvoltarea propriocepției și coordonării

Cel mai important obiectiv al acestei faze a recuperării îl reprezintă dezvoltarea încrederii pentru folosirea în condiții apropiate de normal a membrului inferior afectat. În acest sens, kinetoterapia va ajuta foarte mult prin exercițiile specifice. Trebuie să treci peste pragul acela în care te-ai considerat accidentat și incapabil să efectuezi activitățile normale.

Drept reper, la finalul celor 10 săptămâni de la operația de ligamentoplastie a ligamentului încrucișat anterior, ar trebui să poți efectua genuflexiuni și fandări cu ușurință, să urci și să cobori treptele fără sprijin și să nu mai ai dureri la nivelul genunchiului.

Faza V : 10-12 săptămâni

În faza a V-a vom începe kinetoterapia pentru a pregăti reluarea exercițiilor de alergare. Reprezintă adesea un prag psihologic foarte dificil pentru pacient, deoarece exercițiile pe care le vom solicita în această etapă sunt foarte diferite de cele efectuate anterior. A nu se înțelege însă că nu le vei mai efectua pe cele care te-au adus până în această fază.

Vom adăuga exerciții precum:

  • Sărituri pe loc cu 2 picioare
  • Transfer rapid al greutății de pe un picior pe celălalt.
  • Genuflexiuni cu săritură.
  • Sărituri înainte- înapoi.
  • Exerciții de echilibru la platforma de echilibru.
  • Mers rapid.
  • Mers cu genunchii sus, cu pendularea gambelor înapoi etc.
  • Alergare ușoară cu joc de glezne.

Faza VI : 3-4 luni 

În faza a VI-ea ne vom lovi adesea de o serie de probleme, predominant de natură psihologică: păstrarea motivației pentru a continua recuperarea până la 100%. În acest moment deja poți să mergi, să alergi, să țopăi. Totuși suntem departe de a fi la 100%. Ideal, flexia genunchiului ar trebui să fie de aproximativ 130 de grade, iar diferențele de forță dintre cele 2 membre inferioare să fie neglijabile.

Obiective

  • Dezvoltarea încrederii în genunchi
  • Menținerea motivației
  • Alergare
  • Dezvoltarea condiției fizice.

Pentru a dezvolta încrederea în genunchi, vom efectua exerciții din ce în ce mai solicitate, precum:

  • Jocuri de agilitate
  • Exerciții pliometrice
  • Sărituri peste obstacole
  • Alergare peste obstacole

Este faza în care putem adăuga greutate suplimentară în efectuarea exercițiilor pentru trenul inferior, precum genuflexiunile, îndreptările, fandările etc. Țin să îți precizez totuși că suntem departe de un ligament încrucișat anterior recuperat 100%, fiind undeva la 40-50% în acest moment. Din acest motiv, îți recomand prudență maximă în toate activitățile tale și să eviți mișcările de flexie exagerată și pivotarea pe genunchi.

Faza VII : 4-9 luni

După aproximativ 6 luni, grefa de tendon își atinge de obicei activitatea maximă din punct de vedere fibroblastic. În acest punct, grefa de tendon ce va îndeplini rolul de ligament încrucișat anterior are 50% din forța unui ligament sănătos, urmând ca la 8 luni să atingă 80%. 

În această fază, va fi posibilă întoarcerea la activități fizice specifice ramurilor sportive practicate anterior de către pacient, cu condiția ca următoarele condiții să fie satisfăcute:

  • Amplitudine de mișcare completă, atât în flexie, cât și extensie;
  • Stabilitate articulară bună;
  • Efecte inflamatorii minime sau absente în urma exercițiului fizic;
  • Nivel bun al agilității.

De asemenea, precizăm că întoarcerea la activități fizice va fi dependentă în mare măsură și de natura sportului practicat. De exemplu, în cazul sporturilor de contact, vorbim despre o perioadă de recuperare ce va dura între 9 și 12 luni, însă în cazul alergării vor fi suficiente 4-5 luni.

Obiective

  • Îmbunătățirea vitezei de deplasare
  • Exersarea schimbărilor de direcție
  • Exerciții specifice ramurii sportive

Mijloace 

  • Exerciții pliometrice avansate, precum săriturile pe un singur picior și sărituri în adâncime;
  • Școala alergării;
  • Exerciții ce presupun schimbarea vitezei de deplasare;
  • Exrciții ce presupun schimbarea direcției de deplasare.

Punctele cheie care vor trebui atinse în această etapă vizează:

  • Abilitatea de a avea control și forță suficientă la nivelul musculaturii membrului inferior pentru a putea efectua exerciții multidirecționale la intensitate ridicată.
  • Abilitatea de a alerga în formă de 8-uri cu viteză ridicată.
Str. Solstițiului Nr.33, Popești Leordeni
0724763847
L-V: 9:00-21
phonemap-markerclock