Recuperearea ligamentului încrucișat anterior - Partea I

Recuperarea LIA post ligamentoplastie- Partea I

În acest articol îți voi prezenta totul despre recuperarea medicală în urma operației de ruptură de ligament încrucișat anterior sau LIA. Vom vorbi despre ce presupune recuperarea medicală, ce proceduri de fizioterapie îți sunt utile, ce presupun ședințele de kinetoterapie, cât durează recuperarea, ce ai și ce nu ai voie să faci pe perioada recuperării și cum poți accelera procesul de recuperare.

Cât durează recuperarea LIA ( ligament încrucișat anterior)

Recuperarea medicală în urma ligamentoplastiei va dura între 5 și 9 luni de zile. Durata exactă a recuperării depinde foarte mult de nivelul de pregătire fizică al pacientului, vârsta acestuia și, probabil cel mai important aspect, de nivelul de implicare al acestuia în cadrul ședințelor de kinetoterapie. Pe scurt, durata de recuperare se poate scurta semnificativ dacă iei acest proces în serios și te implici 100%.

Care sunt etapele recuperării ligamentului încrucișat anterior

Faza I : 0-2 săptămâni

Faza 1 a recuperării în urma operației de ligamentoplastie va debuta imediat după finalizarea operației și durează, de regulă 8-14 zile, în funcție de caz.

Primele 2 săptămâni sunt adesea cele mai grele, deoarece te vei confrunta cu durerea de la nivelul genunchiului, precum și inflamația acestuia. De asemenea, reprezintă un moment în care, cel mai probabil, ești speriat de ceea ce ți s-a întâmplat ( operația). Poți ezita să folosești genunchiul la care ai suferit intervenția chirurgicală, însă acest mod de a acționa nu este în avantajul tău.

Regula simplă în recuperare spune că cel mai rău lucru pe care îl poți face este să nu faci nimic. Astfel produci instant atrofie musculară și limitare de mobilitate la nivelul genunchiului, mobilitate pe care ulterior ne vom chinui foarte tare să o recâștigăm.

Obiective 

Reducerea inflamației de la nivelul genunchiului

Asigurarea mobilității rotulei 

Prevenirea formării de aderențe la nivelul punctelor de incizie realizate de către medic/

Dobândirea extensiei complete a genunchiului

Dobândirea a 70-80 de grade de flexie a genunchiului

Menține organismul activ

Reducerea inflamației de la nivelul genunchiului o vom realiza prin folosirea principiului RICE ( Rest, Ice, Compression, Elevation). Acest principiu presupune să menții membrul inferior cu genunchiul operat în repaus, să aplici comprese cu gheață și menții membrul deasupra nivelului trunchiului. De asemenea, în această etapă ajută și medicamentele cu efect antialgic și antiinflamator.

Rest- Repaus- Presupune limitarea la maxim a activităților ce solicită articulația genunchiului.Repausul se va efectua cu genunchiul plasat în poziție de extensie.Mai trebuie precizat și faptul că nu ai voie să plasezi o pernă direct în spatele genunchiului, deoarece aceasta poate reduce circulația arterială și venoasă către gambă.

Ice- Plasarea unei comprese cu gheață la nivelul genunchiului. Aceasta se va plasa pe partea anterioară și laterală a genunchiului. Se va evita contactul cu zona posterioară. Durata unei aplicații cu gheață va fi între 15-20 minute și se poate repeta de 3-4 ori pe zi.

Compression- Plasarea unei feși elastice în jurul genunchiului. Aceasta se poate plasa în același timp cu aplicația cu gheață sau după aplicarea acesteia. Durata de compresie va fi de 15-20 minute maxim.

Elevation - Pacientul va plasa genunchiul deasupra nivelului toracelui. Acest lucru va favoriza circulația venoasă, aspect care va atrage după sine accelerarea drenajului din zona umflată.

Asigurarea mobilității rotulei 

Rotula reprezintă o componentă mobilă a articulației genunchiului și dorim să o menținem astfel. Repausul total și prelungit de la nivelul genunchiului va determina blocarea rotulei într-o anumită poziție, fapt ce va adăuga un obiectiv suplimentar pe lista de recuperare. Nu ne dorim acest lucru, deoarece țintim să atingem cel mai scurt timp de recuperare posibil.

Pentru a menține mobilitatea normală la nivelul rotulei, vom efectua o serie de exerciții foarte ușoare:

  • Mobilizări pasive ale rotulei. Blând, vom mișca rotula către stânga și către dreapta, ascendent și descendent. Acest exercițiu nu trebuie să producă durere. 
  • Contracții ușoare ale mușchiului cvadriceps. Acestea vor atrage după sine mobilizarea rotulei.
  • Flexie și extensie a genunchiului.

Prevenirea formării de aderențe la nivelul punctelor de incizie realizate de către medic

În urma unei leziuni, organismul va forma un petic de țesut fibros prin care va încerca să acopere și ulterior să repare zona la care s-a produs leziunea. Însă, dacă acest lucru se produce în interiorul articulației genunchiului tău, formațiunile de țesut fibros pot determina limitarea de mobilitate. Pierderea de mobilitate de la nivelul genunchiului va însemna o prelungire a perioadei de recuperare. Pentru a preveni acest efect, este necesar să menținem articulația mobilizată pe tot parcursul celor 2 săptămâni. Chiar dacă îți este frică.

Exercițiile sunt aceleași ca cele menționate în cazul mobilizării rotulei.

Dobândirea extensiei complete a genunchiului

Pentru ca mersul să fie posibil, avem nevoie de amplitudinea normală de extensie de la nivelul genunchiului, respectiv genunchiul să fie drept. Reperul este să ai un unghi de 180 de grade între coapsă și gambă. Altfel, mersul tău va fi șchiopătat.

Pentru a obține maximum de extensie la nivelul genunchiului, ne va interesa plasarea acestuia în perioadele de repaus în poziția maxim extinsă.

Dobândirea a 70-80 de grade de flexie a genunchiului

Da, acesta este cazul ideal în primele 2 săptămâni. Dacă reușim ca după prima fază post operație să avem 80 de grade de flexie la nivelul genunchiului, recuperarea genunchiului se îndreaptă rapid către zona lui 4-5 luni de zile.

Pentru a îmbunătăți mobilitatea de la nivelul genunchiului, vom folosi exerciții de kinetoterapie pasivă și activă.

  • Mobilizări pasive ale genunchiului operat- se poate folosi kinetec-ul sau se pot efectua asistate de către un kinetoterapeut.
  • Mobilizări active ale genunchiului- mișcări lente de flexie și extensie până la limita mobilității articulare. Acestea nu ar trebui să producă durere.

Menține organismul activ

Din punctul meu de vedere, această indicație reprezintă punctul cel mai important din această listă. Pe scurt, după operația de ligamentoplastie, rămâi cu un genunchi, temporar, nefuncțional. Restul corpului este în continuare ok pentru a putea desfășura activitate fizică.

Pentru a menține organismul activ în perioada de recuperare a genunchiului, va fi nevoie să adaptăm exercițiile în așa fel încât să nu folosim membrul inferior la nivelul căruia ai suferit intervenția chirurgicală. Prin urmare, ne vom concentra pe exerciții predominant analitice ce vor viza membrul inferior sănătos, trunchiul și membrele superioare. Sunt suficiente zone sănătoase de care ne putem folosi pentru a ne menține tonusul muscular și condiția fizică.

Ne interesează foarte tare să rămâi activ fizic în această perioadă, deoarece cu cât ești mai bine pregătit fizic, cu atât va decurge mai ușor și mai rapid întreg procesul de recuperare medicală.

Iată câteva exerciții deosebit de utile pentru a te menține activ.

Pentru trenul superior

  1. Flotări;
  2. Tracțiuni;
  3. Exerciții pentru umeri;
  4. Exerciții pentru flexorii și extensorii antebrațului pe braț( biceps și triceps).

Observații

Pentru a efectua exercițiile de mai sus ne va interesa să găsim poziții de descărcare și de confort pentru genunchiul operat. Recomandarea mea este să apelăm la exerciții efectuate din așezat, la helcometru.

Exerciții pentru trunchi

  1. Extensii de trunchi
  2. Flexii de trunchi

Observații

Putem efectua exerciții pentru menținerea tonicității trunchiului folosind o gamă foarte variată de exerciții. Tot secretul constă în (ne)folosirea genunchiului operat.

Exerciții pentru membrul inferior sănătos

  1. Flexii și extensii ale gambei pe coapsă.
  2. Flexii și extensii ale coapsei pe trunchi.
  3. Flexii și extensii ale piciorului pe gambă.
  4. Exercițiu izometric.

Observații

Putem folosi o gamă largă de variante ale mișcărilor de bază, în funcție de nivelul de pregătire fizică individuală, precum și de preferințe.

Așadar, la finalul primei faze, scenariul optim este să ai corpul activ, genunchiul cu operația de ligament încrucișat anterior bine mobilizat și cu valori bune ale mobilității articulare. Mai adăugăm și faptul că deții controlul asupra activității musculare de la nivelul cvadricepsului și ischiogambierilor.

Repere de progres în recuperarea post ruptură de ligament încrucișat anterior la finalul fazei I

  • Deplasare independentă cu ajutorul cârjelor, pe teren plat și la urcatul/coborâtul scărilor.
  • Dobândirea abilității de contracție izometrică la nivelul musculaturii coapselor și gambelor.
  • Extensie completă a genunchiului.

Citește continuarea articolului aici

Str. Solstițiului Nr.33, Popești Leordeni
0724763847
L-V: 9:00-21
phonemap-markerclock